منشاء زبان جدگالی

تاریخ و فرهنگ قوم جدگال

منشاء زبان جدگالی

در مورد زبان جدگالی بايد گفت که اين زبان همچون سندی، از زبانهای هندوآريايی، میباشد و از زبان سانسکريت منشعب گرديده است. سرگئی آکسينوف از زبان شناسان دانشگاه اپسالای سوئد نيز همين عقيده را دارد. او که برای تحقيق در مورد زبان جدگالی به بلوچستان ايران سفر کرده بود، معتقد است که جدگالی از زبانهای قديم هندی است.

 بنا بر عقيدهی محققين، جدگالها همانند بيشتر هندیها ابتدا به زبان سانسکريت مینوشتند و يا صحبت میکردند. بعدها به علّت تغيير مکان و زمان، با تغيير و تحوّل در آن، زبان جدگالی شکل گرفته است. همچنين اين زبان با زبان اوستايی هم قرابت دارد؛ خيلی از واژههای اوستايی، امروز هم در زبان جدگالی وجود دارد. برای نمونه، بعضی از اين واژهها در پايان کتاب آورده شده است.

 

اين زبان که جدگالها به آن «نِمَّری» میگويند، از زبانهای سخت و مشکل میباشد. يادگيری و تکلّم به آن، برای غير جدگالها خيلی سخت و دشوار میباشد. حتّی بلوچها که قرنها در کنار آنها زندگی میکنند و در همسايگی آنها نيز بوده و با هم رفت و آمد هميشگی نيز دارند، نمیتوانند به اين زبان صحبت کنند و يا آن را به طور کامل بفهمند. درحالی که جدگالها به راحتی به بلوچی صحبت میکنند و آن را همانند بلوچها میفهمند.

علی رياحی در اين مورد مینويسد: «جدگالها دارای زبان بسيار مشکلی میباشند که حتّی کيجکیها [طايفهای از بلوچ] که نسلها با آنها زيستهاند، اکثراً اين زبان را نمیدانند و حال آن که جدگالها بیاستثناء بلوچی دانند و میتوانند به زبان بلوچی تکلم نمايند.»­­[1]



[1] . علی رياحی، زار و باد و بلوچ، ص63


نظرات شما عزیزان:

معبن
ساعت18:08---14 مهر 1395
درود بر شما من معین جنگجو از میناب و از قوم جدگال میباشم ، بنده نواده جمادار اسماعیل جنگجو هستم یکی از سران منطقه میناب در آن زمان

بهادر
ساعت14:35---14 آذر 1394
من بهادر شاکری ساکن میناب هستم و اصالتن جدگال هستم ولی ب زبان جدگالی مسلط نیستم خیلی دوست دارم ک ب این زبان صحبت کنم هر کس میتونه بهم کمک کنه.ممنون

یاسر بلیدئی
ساعت22:19---9 شهريور 1394
انجمن علمی آموزشی پارود

بزرگترین انجمن بلوچستان

لینک کن و همکاری بکنی په بلوچستان نام برزاد برگا ممنون بیان تی


محمد
ساعت14:17---10 ارديبهشت 1394
درود بر شما بنده محمد مصطفی صباحی اهل هرمزگان وبخش بستک میباشم از قوم وقبایل جدگال هستم لطفاً با این شماره تماس بگیرید09177627896

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:,ساعت 19:50 توسط سیدمحمد درتکیده| |